Jobannoncer

Jobannoncer → 3 ting I skal huske, og 3 ting i aldrig må gøre

Det er en kunst at skrive jobannoncer, der fanger læserne og får dem til tasterne for at skrive en jobansøgning. 

Som virksomhed er I i konkurrence med andre virksomheder. For alle vil selvfølgelig have de bedste kandidater til at vælge netop deres virksomhed.

Derfor skal i helst skille jer positivt ud i et af de første touch points med potentielle medarbejdere – nemlig jobannoncen.

I dette blogindlæg dykker vi ned i både do’s and dont’s, når det kommer til jobannoncer. Og vi giver jer en række gode og brugbare råd, så I fremover kan skrive endnu bedre jobopslag.

Vi starter med 3 DO’s → Altså ting i absolut bør gøre:

Nr. 1 – Følg AIDA-modellen (en huskeliste til alle jobannoncer)

AIDA-modellen kan være en rigtig god rettesnor for alle jobopslag, I skal skrive fremover.

AIDA står for:

  • Attention → Jeres jobannoncer skal skrives, så læserens opmærksomhed henledes på den. Det kan eksempelvis ske ved en pirrende og spændende overskrift, der overrasker læseren.
  • Interest → Nu er det vigtigt, at læserens interesse for den ledige stilling bliver vakt. Derfor skal alle jobannoncer skrives i et godt og letforståeligt sprog, der forklarer, hvad stillingen handler om.
  • Desire → Formålet med jeres jobopslag er, at læseren skal ønske at få jobbet. Derfor skal jobannoncen effektivt sælge jobbet som spændende og interessant og med gode muligheder for personlig udvikling for medarbejderen.
  • Action → Jobannoncens sidste (og vigtigste) mål er at få læseren til at tage affære. Enten ved at skrive en ansøgning og sende den afsted eller ringe til virksomhedens kontaktperson. Derfor er det blandt andet vigtigt, at alle jobannoncer indeholder kontaktoplysinger på én eller flere medarbejdere, der kan svare på spørgsmål om jobbet.

Nr. 2 – Husk ‘bløde’ værdier og personalegoder

Det er vigtigt at huske, at jobsøgning handler om mere end kun et fagligt match. For når alt kommer til alt, er vi alle mennesker, der ønsker at have en rar hverdag, hvor vi trives.

Derfor er det uhyre vigtigt, at potentielle kandidater – der læser jeres jobannoncer – kan ‘fornemme’ jeres kultur på arbejdspladsen og få en fornemmelse af jer. 

Derfor kan det være en rigtig god idé at komme ind på følgende i jeres jobannoncer:

  • Om (og hvor tit) I holder sociale arrangementer.
  • Om I eksempelvis har en frokostordning og andre personalegoder (firmarabatter, fri parkering, kageordning mm.).
  • Hvordan resten af jeres team nogenlunde ser ud (både i forhold til køn, alder og baggrunde)?
  • Hvordan en typisk arbejdsdag forløber (da det også vil give potentielle ansøgere en føling med jeres virksomhed). 

Nr. 3 – Lad en case være del af jeres jobannocer

En ‘klassisk’ jobannonce fører naturligt nok til en ‘klassisk’ jobansøgning. Og spørgsmålet er, om en klassisk jobansøgning fra en kandidat besvarer det brændende spørgsmål, I som virksomhed har:

Kan kandidaten løse opgaverne i stillingen?

Her kan det være en god idé at bede alle ansøgere om at besvare en case, når de søger en ledig stilling hos jer. På den måde får I et indblik i, hvordan kandidaten tænker og griber en given opgave an.

Og den viden vil uden tvivl være guld værd I jeres rekrutteringsproces.

Nu kommer vi til de 3 DONT’s → Altså ting I bør stoppe med at gøre

Nr. 1 – Undgå sproglige floskler 

Jobannoncer i Danmark er desværre ofte fulde af floskler. Her er tre eksempler:

  • ‘Du kan have mange bolde i luften’. 
  • ‘Du kan arbejde selvstændigt og i teams’. 
  • ‘Du ser muligheder frem for begrænsninger’.

Det var bare tre af de største floskler, man ofte ser – både i gamle jobannoncer og nye. Og dem bør i gøre en dyd ud af at undgå. Hvorfor? 

Både fordi de fagligt er totalt indholdsløse og ukonkrete. Men også fordi de måske har en afskrækkende effekt på potentielle kandidater, der har set de samme floskler utallige gange før. Og derfor – måske – forbinder dem med gamle og støvede virksomheder, der ikke gider gøre sig den umage at skrive gode jobopslag.

Så involvér meget gerne kommunikationsafdelingen i jeres virksomhed, når I skriver jobannoncer. Og bed dem særligt om at ‘dræbe’ alle de sproglige floskler de overhovedet kan finde.

Nr. 2 → At opliste for mange faglige krav

Nogle virksomheder er ikke blege for at opliste op mod 15-20 faglige krav, som den nye medarbejder skal kunne. Og det er altså for meget at bede om, vil vi mene.

For mange krav kan betyde:

  • At nogle potentielle kandidater skræmmes væk og derfor ikke søger. Og her kunne der altså sagtens være tale om fagligt virkelig skarpe personer.
  • At andre kandidater vil overdrive deres kompetencer. Og i værste fald betyder det, at i får ansat de forkerte folk.

Nr. 3 → Genbrug af gamle jobannoncer

Det er desværre ikke ukendt, at virksomheder genbruger gamle jobannoncer, når de skal rekruttere.

Og det går selvfølgelig ikke. For hvis jobannoncen ikke matcher det konkrete, ledige job, vil bunden af ansøgere selvfølgelig ej heller matche jobbet. 

Så gør jer umage og definér skarpt, hvilken profil I søger og hvilke opgaver, personen skal kunne løse. 

Gode og dårlige eksempler på jobopslag

Nu har du fået en masse råd. Men hvad er så – ifølge os – eksempler på gode og dårlige jobannoncer?

Eksempel på en god jobannonce

Eksempel på en dårlig jobannonce

Udover alle de råd og pointer, som vi har givet oven over kan vi kort sige om disse to typer af jobopslag: Den gode stillingsbeskrivelse er kort og præcis. Den beskriver hvad de søger, hvad de forventer og hvad de kan tilbyde – det er realistiske ting at forvente, hvor mange virksomheder i dag forventer at kandidaten har urealistiske kvalifikationer og erfaring. 

Den dårlige jobannonce er dårlig fordi den ikke siger særlig meget. Den er alt for unøjagtig. Jobannoncen bør og er altid dit udgangspunkt.

Få jeres jobannoncer ud ganske gratis

Nu har I fået en række fif til at skrive suveræne jobannoncer.

Og når de så er skrevet, skal de jo ud i verden og tiltrække de bedste kandidater. Hvis I ikke er interesserede i at bruge tusindvis af kroner på at distribuere jeres jobopslag, har vi her en guide til at få jobannoncer ud ganske gratis.

Hvis I leder efter ansatte til særligt studiejob, ufaglærte job og deltidsjob, vil vi klart anbefale jobplatformen SimplyJob.

SimplyJob er Danmarks største jobportal for unge mellem 18-35, og det er gratis at lægge jobannoncer online. Samtidig er platformen utrolig brugervenlig, hvorfor det er nemt at håndtere ansøgninger og have dialog med ansøgerne.

4 thoughts on “Jobannoncer → 3 ting I skal huske, og 3 ting i aldrig må gøre

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *